FOOD

Food

Voor 2017 is de verwachting dat het volume stijgt met 0,5% tot 1,0%. Ook voor de jaren daarna verwacht de Rabobank nauwelijks tot geen volumegroei. Food is minder conjunctuurgevoelig en profiteert daardoor beperkt van de aantrekkende economie of het toenemende consumentenvertrouwen. Het huidige sentiment in de markt en de prognose voor de komende jaren blijft daardoor neutraal en de verwachting is dat winstmarges in het gunstigste geval stabiliseren.

Succesvolle bedrijven onderscheiden zich met een uniek businessmodel en zijn minder afhankelijk van de macro-economische tendens. Door het gewijzigde gedrag bij de finale consument ontstaan er interessante nichemarkten. Een voorbeeld hiervan is groei van biologische producten of maaltijdcomponenten.

De exportvooruitzichten blijven gematigd positief. Groeimarkten liggen verder weg en vragen een logistieke uitdaging. Op de binnenlandse markt is de verwachting dat het volume naar horeca & recreatie en zorg licht stijgt. Ketens verduurzamen en het terugdringen van verspilling zijn twee belangrijke thema’s.

Referenties